Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Sekcje
Start / Aktualności / Rok 2010 / grudzień 2010 / Ze Szkocji do Małopolski

Ze Szkocji do Małopolski

W środę 8 grudnia 2010 r. odwiedził Kraków prof. Roy Leitch – wicekanclerz szkockiego Uniwersytetu Heriot Watt, który w Wojewódzkim Urzędzie Pracy zaprezentował innowacje edukacyjne, wdrożone w Szkocji w ramach projektu SCHOLAR.

Prof. Leitch zwrócił uwagę, że tradycyjne metody kształcenia skupione są na nauczycielu, który odpowiada za niemal wszystkie zadania dotyczące wdrożenia i oceny programu nauczania. Musi odpowiednio motywować uczniów, przekazywać im wiedzę, korygować błędy, oceniać oraz dostarczać materiałów do uczenia się. W tej sytuacji może mieć problemy z wygospodarowaniem wystarczającej ilości czasu na wszystko, przede wszystkim na interakcję z uczniem, co może obniżać efektywność jego pracy. Według niektórych badań rezultaty kształcenia prowadzonego w tradycyjny sposób utrzymują się na poziomie nie wyższym niż 10 proc.

Jak można temu przeciwdziałać? Zgodnie z założeniem prof. Leitcha wraz z rozwojem mediów i technologii w niektórych zadaniach, np. w transferze wiedzy, nauczycieli może wspierać technologia. Dotychczas była ona używana jako dodatek do tradycyjnych metod, czasami traktowano ją nawet jak przeszkodę, która przysparza pracy nauczycielowi. Tymczasem powinna być stosowana zgodnie ze swoim przeznaczeniem, dzięki czemu nauczyciel mógłby się skupić na bezpośrednim kontakcie z uczniem, jak najlepiej wykorzystując przy tym swoje doświadczenie i umiejętności. Nauka w takim systemie byłaby dużo bardziej efektywna, czego dowiódł projekt SCHOLAR, wprowadzony przez prof. Leitcha w szkolnictwie ponadpodstawowym w Szkocji.

Ocenia się, że jest to największy projekt w zakresie e-learningu na świecie. Wprowadzono go również m.in. w Walii, Anglii, a także w Indiach i Chinach, gdzie służył pomocą w przygotowywaniu uczniów do podjęcia studiów w Wielkiej Brytanii. W projekcie wzięło udział w sumie 100 000 młodych ludzi, z których większość poprawiła swoje oceny, ponad tysiąc nauczycieli zostało przeszkolonych, wielu z nich określiło projekt jako „odmieniający życie".

Podczas dyskusji zastanawiano się nad możliwościami wprowadzenia podobnych rozwiązań w Małopolsce. „Projekt tego typu zmian musi być wdrażany bardzo ostrożnie" - przekonywał prof. Leitch. „Nauczyciele powinni być na bieżąco informowani o zaletach nowego sposobu nauczania, aby nie postrzegali go jako zagrożenia dla własnej pozycji w systemie edukacji. Trzeba pamiętać, że kluczem do efektywności kształcenia jest interakcja pomiędzy nauczycielem a uczniem. Te zadania, które wymagają bezpośredniego kontaktu, są najbardziej wymagające, transfer wiedzy możemy pozostawić technologii".